×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

روایت طنزآمیز دکترمهرداد صدقی از سرقت‌های علمی در دانشگاه‌ها

1400/01/18

تازه‌ترین کتاب دکتر مهرداد صدقی،عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس، با عنوان «دومین نشان مردی» توسط سوره مهر منتشر شد. کتاب نگاهی دارد به وضعیت پایان‌نامه‌نویسی در دانشگاه‌ها.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین کتاب مهرداد صدقی با عنوان «دومین نشان مردی» توسط انتشارات سوره مهر روانه کتابفروشی‌ها شد. صدقی که در سال‌های اخیر با عناوین مختلفی چون «آبنبات هل‌دار» و «آبنبات دارچینی» به عنوان یکی از نویسندگان موفق در حوزه ادبیات طنز مطرح شده و برخی از کتاب‌های او غالباً در فهرست آثار پرمخاطب سوره مهر معرفی شده است، در کتاب جدید خود با همین شیوه داستانی را روایت می‌کند. 

«دومین نشان مردی» را می‌توان از جهاتی ادامه کار «آخرین نشان مردی» او دانست. «دومین نشان مردی» داستان پدر و پسری را روایت می‌کند که با یکدیگر هم‌دانشگاهی هستند، پسر در مقطع دکتری تحصیل می‌کند و مشغول آماده‌سازی پایان‌نامه خود است و پدر نیز در مقطع کارشناسی ارشد است و درگیر انتخاب موضوع و نوشتن پایان‌نامه.

صدقی از همان ابتدا موقعیت‌های جالب و خواندنی را ایجاد می‌کند که مخاطب را به خواندن اثر ترغیب می‌کند. در کنار ایجاد فضای طنزآمیز در کتاب به واسطه تلاش‌های پدر حامد برای به سرانجام رساندن پایان‌نامه‌اش، یکی از موضوعات روز و مهم در جامعه دانشگاهی نیز یادآور می‌شود: سرقت علمی در دانشگاه‌ها و پرداخت پول برای نوشتن مقاله و پایان‌نامه؛ موضوعی که این روزها به یکی از امور معمول در میان برخی دانشجویان و حتی متأسفانه برخی اساتید دانشگاه باب شده و در حال افزایش است. 

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: من و بابا در یک دانشگاه درس می‌خوانیم. من در مقطع دکتری و بابا در مقطع ارشد. بابا این روزها، به خاطر پایان‌نامه‌اش، شب و روز در حال مطالعه و تحقیق است تا ببیند چه کسی با قیمت مناسب‌تری پایان‌نامه‌اش را می‌نویسد. چند ماه پیش پروپوزالش را یکی از هم‌کلاسی‌هایش، یعنی خانم شهابی، نوشت و حالا دانشگاه فشار آورده که هرچه زودتر باید از پایان‌نامه‌اش دفاع کند. البته محبت خانم شهابی بی‌دلیل نبود. اولش فکر کردم به دلیل علاقه احتمالی او به من است، اما بعداً فهمیدم اشتباه می‌کنم...

انتشارات سوره مهر کتاب جدید صدقی را در هزار و 250 نسخه و به قیمت 45 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات طنز قرار داده است.