×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

کشف و معرفی یک گونه جدید دیاتومه به دنیای علم از استان گلستان توسط عضو هیات علمی دانشگاه گنبد کاووس

1402/12/14

دیاتومه ها گروهی از جلبک های تک سلولی میکروسکوپی متعلق به رده باسیلایوفیسه هستند که با داشتن دیواره سلولی سیلیسی مشخص می شوند. این موجودات فتوسنتز کننده پایه بسیاری از زنجیره های غذایی در اکوسیستم های ابی شور و شیرین بوده و 30-20 % اکسیژن مورد نیاز در کره زمین را تأمین می کنند.

کشف و معرفی یک گونه جدید دیاتومه به دنیای علم از استان گلستان توسط عضو هیات علمی دانشگاه گنبد کاووس

 

🔹دیاتومه ها گروهی از جلبک های تک سلولی میکروسکوپی متعلق به رده باسیلایوفیسه هستند که با داشتن دیواره سلولی سیلیسی مشخص می شوند. این موجودات فتوسنتز کننده پایه بسیاری از زنجیره های غذایی در اکوسیستم های ابی شور و شیرین بوده و  30-20 % اکسیژن مورد نیاز در کره زمین را تأمین می کنند. دیاتومه ها تنوع بسیار زیادی داشته و نقش مهمی در ارزیابی کیفیت آب دارند. گونه جدید Cymbella golestanica  Panahy, 2024 که از نمونه برداری های انجام شده در آبشار آق سو واقع در پارک ملی گلستان کشف شد با استفاده از تصاویر میکروسکوپ نوری و الکترونی توسط خانم دکتر جمیله پناهی میرزاحسنلو و تیم تحقیقاتی شناسایی و به نام پارک ملی گلستان و استان گلستان نامگذاری گردید. این گونه در ژورنال معتبر Phytotaxa به چاپ رسیده است.
همچنین تحقیقات علمی این محقق روی دیاتومه های استان گلستان در سایت انجمن بین المللی دیاتومه (International Society for Diatom Research) به آدرس زیر قرار گرفت:
https://isdr.org/international-community-dr-jamileh-panahy-mirzahasanlou