×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه

1400/09/24

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضور مهندس کریمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، دکتر مهاجر، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، دکتر طهماسبی، ریاست دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین رجبی مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و برخی مسئولین و مدیران شهرستان گنبدکاووس و همکاران دانشگاهی در سالن حکمت دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر طهماسبی، رییس دانشگاه گنبدکاووس در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: امسال استادان و دانشجویان این دانشگاه در کسب موفقیت‌های علمی (تحقیق و پژوهش) خوش درخشیدند و سه مقام برتر استانی را از آن خود کردند.

دکتر ابوالفضل طهماسبی بابیان اینکه تنها راه رفع مسائل و مشکلات جامعه و فراهم کردن زمینه‌های توسعه و پیشرفت آن بالاخص در حوزه اقتصادی، توجه به مساله تحقیق و پژوهش است، افزود که دانشگاه‌ها در راس انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی قرار دارند و باید به این مراکز و جوانان آن اعتماد کرد.

وی اضافه کرد: دانشگاه گنبدکاووس در ۲ سال اخیر برای فراهم کردن بستر مناسب برای تحقیق و پژوهش توانست ساختمان اختصاصی استادان دانشکده علوم انسانی خود را با زیربنای هزار مترمربع و با هزینه تقریبی ۶۰ میلیارد ریال احداث و تجهیز کند.

همچنین معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس نیز دراین مراسم گفت: استادان و دانشجویان این واحد دانشگاهی در ۲ سال اخیر با وجود شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که ایجاد شد موفق شدند ۴۴۰ مقاله تولیدی خود را در مجلات علمی منتشر نمایند و ۸۲۰ مقاله دیگر نیز به همایش‌های علمی ارائه دهند.

علی ستاریان افزود: دانشگاه گنبدکاووس با افزون بر ۱۴۰ عضو هیات علمی خود، ظرفیت بالایی در تولید و تحقیق و پژوهش دارد ضمن اینکه این دانشگاه در سال گذشته چهار مقاله علمی استادان خود را با همکاری مراکز رشد و پارک‌های علم و فناروی گلستان و شهرستان به طرح فناورانه تبدیل و به نتیجه رساند.

دکتر مختار مهاجر، رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان که به عنوان سخنران ویژهدر این مراسم حضور داشت گفت: تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها، خشکسالی، بیابانی شدن و پدیده ریزگردها و روش‌های سنتی تولید از مهمترین مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی استان گلستان است.

وی گفت: به سبب تغییرات اقلیمی و پراکندی بارش‌ها متوسط بارندگی ۱۰ ساله گلستان از ۵۷۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر به ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلی‌متر کاهش یافته که نگران کننده است و باید برای رفع این چالش جدی راهکارهای علمی مانند استفاده از منابع آبی غیرمتعارف و یا ترکیب اینگونه آب‌ها با آب‌های متعارف برای آبیاری مزارع و باغات اتخاذ کرد.

دکتر مهاجر اضافه کرد: تهیه بذرهای مقاوم به خشکی و شوری خاک، طول رویش کمتر اما با تولید بیشتر در بوته و واحد سطح، زهکشی اراضی و استفاده از کودهای مناسب، استفاده چند منظوره منابع آبی موجود بخش زراعت مثلا آب آبندان‌های پرورش ماهی از جمله نظرات پیشنهادی جهت رفع مشکلات و مقابله با چالش‌های بخش کشاورزی گلستان است که باید با انجام فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی توسط دانشگاه‌ها آنها را به راهکارهای علمی تبدیل تهیه کرد. 

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون با انجام برخی اقدامات اصلاحی و تغییر شیوه‌های تولید مانند کشت گلخانه‌ای و استفاده از بذور مناسب حجم تولیدات بخش کشاورزی استان از ۳.۱ به ۵.۴ میلیون تن درسال افزایش یافته است.

وی افزود: ظرفیت‌های موجود کشاورزی گلستان از جمله ۶۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت آن، قابلیت افزایش تولیدات این بخش را تا ۱۰ میلیون تُن دارد که تنها راه تحقق آن استفاده از روش‌های علمی است که دانشگاه‌ها نقش اساسی در ارائه این راهکارها دارند.

دکتر مهاجر با قدردانی از همراهی دانشگاه گنبدکاووس با بخش کشاورزی گلستان، گفت: اکنون ۱۰ تا ۱۷۰ هزار هکتار از مراتع مناطق شمالی استان در معرض بیابانی شدن و خطر ریزگردها قرار دارند که دانشگاه‌ها باید در این حوزه و جلوگیری از وخیم شدن پدیده ریزگردها راهکار علمی ارائه دهد.

 

در پایان این مراسم، تجلیل از استادان و دانشجویان برتر در حوزه پژوهش انجام شد.