×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

استفاده از دانش و فناوری لازمه تولید و بهبود بهره‌وری در کشور است

1400/10/28

مسوول تشکل مردمی و کشوری "بکوجا" (بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی) با تاکید برضرورت توجه بیشتر به حوزه تولید و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی گفت که مهمترین راهکار تحقق این هدف، استفاده از دانش و فناوری و بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و صاحبنظران است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیدعلی لطفی‌زاده روز سه‌شنبه در نشست "هم‌اندیشی، هم‌گرایی و هم‌افزایی حوزه بهبود بهره‌وری در تولید دام سبک از طریق اجرای مدیریت دامداری" با حضور برخی استادان دانشگاه، کارشناسان و مسوولان جهادکشاورزی گلستان در دانشگاه گنبدکاووس اظهار داشت: منظور از افزایش بهره‌وری، تولید بیشر به ازای هر دام مولد و همین‌طور کاهش قیمت تمام شده، و کاهش فشار بر مزارع تولید علوفه و مراتع است که تحقق آن تنها از مسیر دانشگاه و بستر دانش و فناوری امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی، سازمانی مردم نهاد است که باهدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده افزود: این سازمان در استان گلستان سه هدف مهم "بهبود تولید دانه‌های روغنی، تولید پنبه و دام سبک" را دنبال می‌کند و راهبرد تحقق این اهداف نیز استفاده از دانش و فناوری در تولید و بهبود بهره‌وری است.

لطفی زاده اضافه کرد: برای انتقال دانش و فناوری به دامداران گلستان باید از همه ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی استان (صاحبظران، دانشگاهیان، مدیران تصمیم گیر و سیاست‌گذار) استفاده کنیم تا بتوانیم تولید دام سبک و بهره‌وری آن را افزایش دهیم. 

وی ادامه داد: تشکل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی کشور نیز تلاش دارد استادان دارای صلاحیت در حوزه دام گلستان را به جمع نخبگانی خود اضافه کند تا از ظرفیت آنها از طریق نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان برای انتقال دانش و فناوری به دامداران استفاده کند.

مسوول تشکل مردمی بکوجا همچنین بابیان اینکه دولت به تنهایی قادر به رفع مشکلات و موانع پیش روی تولید نیست و باید از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده شود، گفت: کارشناسان و صاحب نظرات دانشگاه‌ها و ادارات و نهادها باید لباس مردمی بپوشند و باحضور در بین دامدارن و تولید کنندگان به آنها مشاوره‌های علمی بدهند.

لطفی زاده افزود: ارائه راهکارهای علمی به جامعه هدف علاوه بر افزایش تولید و بهره‌وری کشور و شکوفایی اقتصاد آن، سبب توانمندی قشر مولد، ایجاد درآمد و اشتغال بیشتر و خودکفایی در تولید نیز می‌شود.

رییس دانشگاه گنبدکاووس نیز در این نشست گفت: این واحد آموزش عالی با ظرفیت بالایی که در اعضای هیات علمی خود دارد، آماده است برای رفع موانع درحوزه‌های مختلف تولیدی، صنعت و کشاورزی، راهکارهای علمی ارائه دهد و دستگاه‌های اجرایی و متولی استان گلستان می‌توانند در حوزه کاری خود با این دانشگاه تفاهم نامه همکاری امضا نمایند. 

ابوالفضل طهماسبی با قدردانی از تشکل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی کشور در برگزاری این نشست، اضافه کرد: این تشکل با محوریت ورود به مباحث تولیدی بویژه دام و کشاورزی پیگیر امور مختلف است که در استان گلستان و گنبدکاووس با محوریت این دانشگاه، مباحث افزایش تولید و بهره‌وری در دام سبک را پیگیری می‌کند.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در این نشست با بیان اینکه این استان از قدیم جزو قطب‌ دامپروری کشور بود گفت که از ۲ سال پیش به سبب بحران خشکسالی حوزه دام این استان شمالی دچار خسارت شدید شده است.

رحمت الله سمیعی افزود: خشکسالی سبب کاهش شدید تولیدات علوفه‌ای گلستان بویژه تولید "جو" و از بین رفتن تولید علوفه در مراتع شد و قشر دامدار را با مشکلات جدی در تامین خوراک مورد نیاز دام‌هایشان مواجه کرد.

 وی بابیان اینکه بخشی از مشکلات تامین خوراک دام گلستان از طریق واردات و سیاست‌های حمایتی دولت برطرف شد، اضافه کرد: به سبب کمبود علوفه و افزایش قیمت آن در بازار هزینه نگهداری دام افزایش یافت و همین امر سبب شد تا دامداران بخش قابل توجهی از دام مولد خود را روانه بازار یا کشتارگاه کنند.

سمیعی گفت: هم اکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین در گلستان وجود دارد که در صورت استمرار خشکسالی و ناتوانی دامدار در تامین هزینه خوراک و علوفه دام، آسیب‌ها به این بخش مولد استان بیشتر می‌شود. 

وی با اشاره به سیاست دولت در تامین سرمایه در گردش برای دامداران در قالب طرح "دام‌کارت" اظهار داشت: سهم گلستان از منابع استانی ۲۰۰ میلیارد ریال بود که درحال پایان یافتن است و تلاش داریم از منابع متمرکز کشوری مبالغ دیگری را جذب کنیم.

مدیرکل امور عشایر گلستان نیز دراین نشست با نامناسب دانستن وضعیت مراتع استان از حیث علوفه، گفت: نبود علوفه در مراتع به سبب خشکسالی از یک طرف و بالا رفتن قیمت نهاده‌های مورد نیاز (علوفه، جو و کنسانتره) هزینه نگهداری دام را افزایش داده است.

رضا علیپوری افزود: در شرایط فعلی نگهداری دام برای عشایر مقرون به صرفه نیست و درصورت استمرار خشکسالی و روند صعودی قیمت نهاده‌های مورد نیاز دامداران، چیزی از ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر گلستان برای سال آینده باقی نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که تنها دغدغه دامدار یا عشایر سیرکردن شکم دام است، صحبت کردن از افزایش تولید و بهره‌وری در دام با استقبال مواجه نخواهد شد زیرا با شکم گرسنه دام، چند قلو زایی محقق نمی‌شود. 

همچنین در این نشست برخی استادان دانشگاه گنبدکاووس نیز به بیان نقطه نظرات خود از جمله افزایش توجه بیشتر به احیای مراتع با حفاظت از بوته‌ها و گیاهان بومی، ترویج کشت علوفه دامی، توجه ببیشتر به فعالیت‌های ترویجی و اصلاح نژاد دام‌ها متناسب با شرایط اقلیمی منطقه پرداختند و آمادگی خود را برای ارائه راهکارهای علمی برای افزایش بهره‌وری در دام جهت بهره‌مندی مسوولان و دامداران اعلام کردند.