×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

مراسم بزرگداشت هفته وحدت در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد.

1401/07/19

روز دو شنبه 18مهر 1401 مراسم گرامیداشت هفته وحدت در سالن آمفی تئاتر شهید چمران دانشکده علوم پایه دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد. این مراسم با حضور مسئولین دانشگاه گنبدکاووس، حجت الاسلام والمسلمین ترابی، امام جمعه محترم شهرستان گنبدکاووس، حاج آخوند خوجملی، امام جمعه محترم نگین‌شهر، طلاب و مدرسین حوزه علمیه و روسای مراکز آموزش عالی شهرستان برگزار گردید.

رییس دانشگاه گنبدکاووس ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته وحدت و ولادت پیامبر مهربانی با خوش‌آمدگویی به میهمانان و مدوعوین گرامی، در سخنانی گفت: امروز ضرورت وحدت امت اسلامی را باتوجه به دسیسه‌های دشمنان اسلام، بیش از پیش آنهم نه در حرف و شعار بلکه به صورت مصداقی و عینی، احساس می کنیم.

دکتر طهماسبی افزود: باتوجه به حوادث اخیر و تلاش دشمنان برای آسیب زدن به وحدت و امنیت کشور، امروز بر هر فرد ایرانی مسلمان در هر جایگاه و مقامی که دارد، لازم است با گفتار یا رفتار خود به تقویت هرچه بیشتر وحدت و انسجام جامعه کمک کنند و اجازه ندهند دشمن به اهداف شوم خود دست یابد.

در ادامه حجت الاسلام محمود ترابی، امام جمعه شهرستان گنبدکاووس با اشاره به تلاش و سیاست تفرقه افکانه ۲۰۰ سال اخیر استبکار جهانی بالاخص انگلستان، گفت: ایجاد تفرقه و اختلاف بین امت اسلامی خواست دشمن است که تنها با سواد تقریبی یعنی شناخت دشمن، می‌توان توطئه‌های آنرا خنثی کنیم.

وی، پشتیبانی از وحدت، داشتن نگاه بلند تمدن سازی اسلامی، اعتماد به یکدیگر و بالا بردن آستانه تحمل و احترام به دیدگاه‌های مذاهب اسلامی را از مهمترین ویژگی‌ها و ملزومات سواد تقریبی دانست و افزود: مسلمانان وجوه مشترک زیادی دارند که باید مبنای وحدت قرار گیرد.

حجت الاسلام ترابی بابیان اینکه هر فرد مسلمان باید خود را عضوی از امت واحده اسلام بداند، اضافه کرد: داشتن چنین نگاهی افق دید انسان را به مسائل کلان جامعه اسلامی بیشتر و بلندتر می‌کند.

امام جمعه گنبدکاووس به حوادث و اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: در وقوع این حوادث که اکنون مشخص شده، دست و نقشه استکبار جهانی ( آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل) در میان است و آنها به خیال باطل خود دنبال تجزیه ایران هستند و البته آنها این آرزو را به گور خواهند بُرد باید وحدت و انسجام خود را در دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن حفظ کنیم.

آخوند خوجملی، امام جمعه نگین شهر و دستیار استاندار گلستان در امور اهل سنت هم در این مراسم با تبریک سالروز ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و هفته وحدت، گفت: ملت ایران در سایه نامگذاری این هفته که یادگار ارزشمند امام خمینی‌(ره) و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است در سایه پیروی از سیره عملی و نظری پیامبر اسلام (ص)، از وحدت و همدلی خوبی برخوردار هستند.

آخوند ابوبکر خوجملی، عامل قلبی و اعتقادی، گفتاری، نوشتاری و داوری را از عوامل اصلی وحدت در جامعه اسلامی دانست و افزود: در بحث عامل قلبی و اعتقادی همانگونه که پیامبر (ص) خیرخواه همه امت اسلامی بودند ما هم به عنوان یک مسلمان باید خیرخواه همگان باشیم.

وی اضافه کرد: ما باید در گفتارها و نوشتارهای خود ضمن رعایت عدالت باید به گونه‌ای عمل کنیم که سخنان و نوشتار ما عاملی برای تقویت هرچه بیشتر وحدت در جامعه و امت اسلامی شود.

آخوند خوجملی ادامه داد: یک فرد مسلمان نباید نسبت به افرادی که مخالف نظر و عقیده او هستند، هتاکی کند با جمله‌ای بگوید که به جای وحدت و همبستگی درجامعه به ایجاد اختلاف و درگیری بین افراد منجر شود. 

وی با تاکید برضرورت پرهیز از قضاوت کردن مذاهب یا عقاید دیگران براساس شنیده‌ها و یا حرف‌های کوچه و بازار، اضافه کرد: در داوری کردن نسبت به یک مذهب یا عقیده باید به منابع اصلی فقهی آنها مراجعه کرد.


 این همایش  با اجرای گروه تواشیح  از "دارالقران امام شاطبی" نیز همراه بود.