×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

برگزاری میزگرد علمی با موضوع احیای تالاب‌های استان گلستان

1401/08/09

در روز یکشنبه مورخ 1401/08/08 میزگرد علمی با موضوع احیای تالاب‌های استان گلستان به همت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و دانشگاه گنبدکاووس در سالن جلسات دانشکده علوم پایه، فنی و مهندسی برگزار گردید.

به گزارش رواط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری ایرنا رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس، احمد احمدی در روز یکشنبه مورخ 1401/08/08 در کمیته زیست بومی و میزگرد علمی با موضوع احیای تالاب‌های استان گلستان که در دانشکده علوم پایه دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد با اشاره به خشک شدن ۲ تالاب بین المللی «آجی‌گل» و »آلاگل» و کم‌آبی تالاب «آلماگل» واقع در مناطق شمالی این شهرستان، گفت: ادامه این روند امسال مانعی بزرگ برای حضور پرندگان مهاجر از مناطق سیبری به این پهنه‌های آبی و زمستان‌گذرانی آنها خواهد شد.

ایشان  افزود: کاهش بارش‌های سالانه و استمرار خشکسالی به همراه دما و تبخیر بالا در مناطق شمالی شهرستان، سدسازی‌ها در مناطق بالادست رودخانه اترک و تخصیص  ناکافی حق‌آبه تالاب‌ها و برداشت آب برای آبزی پروری و کشاورزی از مهمترین دلائل کم آبی و خشک شدن سه تالاب‌ بین‌المللی گنبدکاووس است.

وی اضافه کرد: در صورت تغییر مسیر و عدم حضور پرندگان مهاجر در سه تالاب‌ بین المللی گنبدکاووس، احتمال خارج شدن آنها از لیست کنوانسیون رامسر وجود دارد ضمن اینکه با خشک شدن این سه پهنه آبی جوامع محلی دچار آسیب و به احتمال زیاد سبب مهاجرت آنها خواهد شد.

احمدی، وقوع پدیده ریزگردها را از دیگر پیامدهای خشک شدن سه تالاب گنبدکاووس دانست و ادامه داد: مطالعات اختصاص حق آبه جدید به این تالاب‌ها توسط مراکز دانشگاهی برای ارائه به وزارت نیرو، در حال انجام است.

وی بابیان اینکه حفاظت و بهره‌برداری از تالاب‌ها با مشارکت جوامع محلی رویکرد مدیریت زیست بومی سازمان حفاظت محیط زیست است، از مراکز دانشگاهی گنبدکاووس خواست تا با راهکارهای علمی و اجرایی به احیای سه تالاب بین المللی این شهرستان کمک کنند. 

تالاب «آلاگل» با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ «آجی‌گل» با ۳۲۰ هکتار و تالاب «آلماگل» با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان در فاصله نزدیکی نسبت به هم در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس واقع شدند.

دکتر طهماسبی رئیس دانشگاه گنبدکاووس هم در این نشست با مهم دانستن مسائل زیست محیطی، سه تالاب بین‌المللی این شهرستان در مناطق شمالی را دارای ارزش بالا دانست و گفت: حفاظت از این پهنه‌های آبی با توجه به اثرات آنها بر حیات بشری، یک رسالت همگانی بویژه برای دانشگاهیان است. 

ابوالفضل طهماسبی افزود: دانشگاه گنبدکاووس و گروه شیلات آن، آمادگی کامل برای ارائه راهکارهای علمی و کمک به احیای سه تالاب مناطق شمالی این شهرستان دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این نشست، دانشگاه‌ها را ظرفیت خوبی برای ارائه راهکارهای علمی و اجرایی جهت رفع مسائل و مشکلات جامعه در بخش‌های گوناگون از جمله مسائل مرتبط با محیط زیست دانست.  وی افزود: اصلاح الگوی کشت در مناطق مرزی و حاشیه تالاب‌ها، پیگیری حق آبه و تخصیص اعتبارات مناسب برای نگهداری و حفاظت از این پهنه‌های آبی از محل اعتبارات استانی و ملی و توجه به آموزش و فرهنگ‌سازی به جوامع محلی با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست می‌تواند به احیای دوباره تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس کمک کند.

همچنین در این میزگرد علمی «محمد قلی‌زاده» و «هادی رییسی» ۲ تن از استادان گروه شیلات دانشگاه گنبدکاووس نیز به تشریح مطالعات انجام شده پیرامون سه تالاب بین‌المللی گنبدکاووس و خلیج گرگان پرداختند.